Vetteberget

Det frivilliga klätterstoppet är hävt för 2021. Från och med 2022 gäller texten nedan. Fortsatt gäller som alltid att hålla låg profil och välja en annan klippa om man upptäcker att man riskerar störa känsligt djurliv.

Klippan är stängd årligen från 1 mars – 15 juli på grund av störningskänsligt djurliv, enligt frivilligt klätterstopp. Detta gäller alla väggar på klippan.

I hagen under stora väggen går det hästar ibland. Gå inte in i hagen när hästarna är där. Välj i så fall andra leder att klättra.

Vad är ett frivilligt klätterstopp?
Beslut om frivilliga klätterstopp tas av Bohusläns klätterklubb i samråd med relevanta experter, till exempel ornitologer, Nordens Ark och Länsstyrelsen i Västra Götalands län. Klätterstoppen tas för att skydda känsligt djur- och växtliv i Bohuslän under vissa perioder under året. Om dessa frivilliga klätterstopp inte respekteras riskerar vi formella klätterförbud med rättsliga påföljder.

English
Please note that this cliff is closed to climbing from 1st of March until 15 of July every year due to nesting birds. This restriction has been cancelled for 2021, but is valid again from March 2022.